eTimes Online Marketing News Logo

Търсене



BG Site 2014

Свободни работни позиции


Регистрирайте се

Като регистриран потребител ще получиш: пълен достъп до информацията в сайта, възможност да пишеш коментари, абонамент за ежедневни и ежеседмични обновявания на новини и статии, абонамент за свободни работни места по зададен критерии


Търсене / Агенции / Гледна точка
//Търсене

Станислав Димитров: Очаквам български Google-сертифицирани агенции

Станислав Димитров: Очаквам български Google-сертифицирани агенции
След SEO конференция 2010 в интервю специално за eTimes разговаряме с един от най-изявените специалисти в областта в България - Станислав Димитров, като неговата презентация "Новите възможности на SEO" бе сред  предизвикалите най-голям интерес на събитието.

В интервюто бе отделено внимание на SEO/SEM и PPC пазарът в България, новите възможности, които търсещите машини дават на бизнеса, най-новите тенденции в областта, бъдещето на тези услуги и др., за които може да прочетете по-долу .

Станислав Димитров има 7-годишен професионален опит в сферата на SEO и PPC реклама. Работи като Search Marketing мениджър в интерактивна агенция ICYGEN от 2006-та година и като фрилансър по UK проекти. Освен с услуги в сферата на оптимизацията за търсещи машини и рекламата в тях, се занимава професионално и със social media marketing (SMM). Образование и след-дипломна квалификация е придобил от University of Westminster и Griffith College Dublin.

Казва,  че е заклет англофил (което проличава и в публикацията му за eTimes - Изборите в Обединеното кралство - социална медиа с британски акцент) и винаги с един крак в любимия си град Лондон.

Сред клиентите за които работи са Nokia, Holiday Inn, Konika Minolta, AVON, Ideal Standard, Bulgaria Air, Sterling Office Group, Централна Кооперативна Банка и други.


Г-н Димитров, как според Вас, Caffeine ще се отрази на рекламата в търсещи машини?

Google Caffeine е инфраструктурна промяна, която намалява времето и ресурсите за обхождане и индексиране на всяка единица информация в интернет с близо 50%. Това е изключително важна стъпка в усилията на Google да индексира и показва възможно най-релевантни резултати (страници, текст, снимки) в реално време. За да може един сайт да извлече максимална полза от тази промяна, е нужно да улесни търсачката възможно най-много чрез подобрена структура на сайта, намалени DNS заявки, олекотен програмен код и намалено време за зареждане на страниците като цяло. Подробна помощна информация е достъпна в Google Webmaster акаунта на всеки един сайт. Посоката на търсачката е недвусмислена - по-бързи интернет и резултати в реално време с възможно най-малко изразходвани ресурси. За блоговете това не означава особена промяна, тъй като страниците на популярните блог платформи пингват Google и се индексират за броени минути. За останалите уеб сайтове обаче това ще даде възможност за много по-пресни резултати особено за силно таргетирани термини (т.н. long tail keywords). Много по-голямо влияние ще има другата голяма промяна от последните седмици - Google May Day, която вече е промяна в начина на показване на резултатите и засяга особено силно онлайн магазините.

Как се развиваше българският пазар на SEO/SEM и PPC услуги през последните 1-2 години и как очаквате да се развива в предстоящите няколко години?

Маркетинг за търсачките в България се развива динамично през последната година като основен принос за това освен специализираните чуждоезични блогове имат изключително успешните събития като WebIt и SEO конференциите през 2009/2010. Освен няколко вече утвърдени агенции предлагащи SEO/PPC услуги, се появиха и интересни нови компании в тази сфера. Важността на SEO, PPC и социална медия като маркетингов канал в световен мащаб е тенденция без прецедент, което ясно се вижда от пренасочените бюджети именно в тази област. По-напредналите български компании, както и тези с чуждестранно присъствие у нас, осъзнаха силата на този вид маркетинг и се ориентираха към назначаване на цели SEO/SEM екипи в структурите си. Радостно е да се видят и първите агенции, специализирани изцяло в маркетинг за социалните медии - област, която все повече се слива с традиционната SEO оптимизация. Като цяло очаквам скоро да видя и първите компании, сертфицирани като оторизирани консултанти за различни услуги предлагани от Google като AdWords, Analytics и Website Optimizer. Въпрос на време е да видим и някои от световните дигитални агенции да стъпят на българския пазар за SEO/SEM услуги.

Как икономическата криза се отрази на тези услуги в България?

Икономическата криза засегна почти всички сектори и не подмина и интернет сферата. Бюджетите за интернет маркетинг и реклама на много големи и по-малки компании бяха значително по-ниски от предходни години. Добрата страна е, че много от рекламодателите вече определено се интересуват от ефективността на вложените средства за да определят най-добрия ценово ефективен канал за тяхната компания - било то SEO, PPC реклама или маркетинг в социалните медии. Тенденцията в развитите страни по-голямата част от рекламните бюджети да се прехвърлят онлайн със сигурност ще намери почва и в България, но за това е нужно по-точно измерване на всяка една кампания. Бизнес целите на всяка рекламна кампания трябва ясно да бъдат заложени, измервани и анализирани от уеб агенциите. Според мен в такава ситуация SEO и PPC рекламата са двата основни модела за ефективна форма на интернет маркетинг както заради възможностите да се измерва цената на всеки един посетител, поръчка или запитване, така и заради предимството да се допълват взаимно.

В презентацията Ви на SEO конференция 2010 (www.searchengines.bg) отделихте внимание на Video SEO (VSEO) и Local SEO. Имате ли наблюдения за настоящото развитие на тези услуги в България и прогнози за бъдещото им развитие у нас?

В България както и навсякъде по света YouTube няма алтернатива като видео портал поради огромния брой материали, световния обхват, чудесните функционалности и възможностите за брандиране на потребителските канали. Вероятно най-успешният български модел за момента е Vbox7 с все повече и по-добри опции, но други сайтове за видео споделяне като Video.Data.bg и Clipovete също предлагат добър вариант. За съжаление видео материалите в тези сайтове са почти изцяло на развлекателна тематика, а използването на видео за бизнес цели остава неизползвана възможност за повечето компании.

Локални резултати вече се показват не само при търсене на термини в определено населено място (например "рекламна агенция София"), но и при подразбиране при търсене на популярни термини (например хотел, ресторант, театър) без дори да се споменава град. Локалното SEO е тенденцията, която Google налага през последните години и тя вече осезаемо се чувства и за българския потребител. С навлизането на Google Places в България и съдействието на Golden Pages като надежден източник, това е огромна възможност за малкия бизнес да привлече трафик за термини, които могат да бъдат непостижими при традиционните форми на SEO. Локалното SEO има своите предимства, но трябва да бъде реализирано изключително внимателно, за да не предизвика обратен ефект.

Смятате ли, че съществуват услуги за крайните потребители, предоставяни от търсещите машини или от социални медии, на които им предстои значителен ръст в България?

С оглед на невероятния бум на социалните медии през последната година и интегрирането им в резултатите на трите големи търсачки (Google, Bing и Yahoo), очаквам да видя поне няколко агенции специализирани само в маркетинг за социална медия. С присъствието на все повече български B2B/B2C компании в социалните мрежи, нуждите за услуги като тази ще растат със сигурност и вече няма да могат да бъдат изпълнявани единствено от вътрешни PR/маркетинг ресурси, а по-скоро ще бъдат координирани от тях. Използването на професионални приложения за Facebook/Twitter и интегрирането с останалите форми на маркетинг (SEO, email, вирусен) изисква практически познания и професионален подход.

Традиционното SEO би трябвало отдавна да е неизменна част от интернет стратегията на всяка компания, но с еволюцията на търсещите машини възможностите са повече от всякога – за новини, изображения, видео, локални резултати или такива в реално време. PPC рекламата в Google AdWords е друга област, за която виждам много потенциал за растеж в България, точно както в САЩ / Европа. Разнообразните рекламни формати (текст, банери, флаш банери, видео), големият обхват (търсене и партньорска мрежа), гъвкав модел (контрол върху бюджет, време и начини на показване) и безплатни помощни инструменти от Google дават възможности на всеки бизнес да рекламира успешно без значение от рекламните бюджети. За мен Google AdWords е чудесен бизнес модел заради пълната прозрачност и контрол във всеки един етап от рекламната кампания. Очаквам все повече сертифицирани Google AdWords консултанти, а защо не скоро и първата българска сертифицирана компания?

Виждате ли някакви възникващи възможности, от които българските доставчици на услуги в областта, биха могли да се възползват?

При скоростта, с която търсещите машини и социалните мрежи въвеждат нови функционалности, маркетингът в тази сфера е изключително динамична дисциплина. Това прави следенето и ползването на много нови опции трудно дори за експерти в тази област, затова периодични обучения (workshops), семинари или неформални среши на бранша за споделяне на най-добрите практики биха помогнали много. Събития като WebIt, където българските специалисти имат невероятна възможност да срещнат професионалисти от най-големите световни брандове, дава огромен тласък на цялата индустрия. Силен интерес за участие имаше и към други събития като WebExpo и StartUp, което показва че дигиталната индустрия в България наваксва бързо.

Мисля, че дигиталните агенции могат да помогнат на много компании в България да осъзнаят ползите от този вид реклама чрез повече реклама на вече реализирани успешни кампании - такива със сигурност не липсват. Скъпите и трудни за измерване телевизионни и банерни реклами в България вече имат работеща алтернатива, при това в глобални канали като Google и Facebook.

Как очаквате да се развиват търсещите машини въобще в близките години?

При над 350 малки или по-големи промени годишно в алгоритъма на Google едва ли някой може да даде някаква прогноза. Някои от тези промени са само тестови и след време отпадат, а други се налагат и влияят на показваните резултати. Търсенето в Google става все по-лично изживяване за всеки с персонализираните резултати по подразбиране, все по-локално според географското местоположение на потребителите, все по-социално с включването на резултати от социалния кръг на търсещия (свързани чрез Facebook, Twitter, FriendFeed профили), все по-мобилно с нарастващия брой мобилни потребители и услуги като Foursquare/Gowalla и все по-бързо с интегрирането на резултати в реално време. Това прави работата на SEO специалистите изключително трудна, но пък ползите за търсещите потребители са очевидни.

Занимавате се професионално и със Social Media Marketing и дори публикувахте в eTimes много интересен анализ на тема политически SMM. Имате ли наблюдения за цялостното развитие на SMM в България и прогнози за развитието му?

Маркетинг в социалните медии стана абсолютно задължителен елемент от маркетинг стратегията на всяка компания, сериозна за своя бизнес и загрижена за своите потребители или клиенти. Няколко известни български банки (Първа Инвестиционна Банка), хостинг компании (СуперХостинг), туристически агенции (Насам Натам) и онлайн издания (eTimes – поздравления!) инвестират сериозно в този канал и това не остава незабелязано от техните потребители. Обратната информация като идеи, отзиви и коментари в почти реално време от друга страна може да се окаже безценна за самите компании. Компании с проактивна политика в социалните мрежи създават лоялни последователи и потенциални клиенти. Разбира се силното присъствие във Facebook/Twitter по никакъв начин не заменя корпоративния уеб сайт, но дава много повече опции за интерактивна комуникация с клиенти и бизнес възможности за бранда.

Сподели:




Здравейте, Гост - Вход | Регистрация |
Абонирай се: Email абонамент RSS абонамент Facebook абонамент Twitter абонамент