eTimes Online Marketing News Logo

Търсене



BG Site 2014

Свободни работни позиции


Регистрирайте се

Като регистриран потребител ще получиш: пълен достъп до информацията в сайта, възможност да пишеш коментари, абонамент за ежедневни и ежеседмични обновявания на новини и статии, абонамент за свободни работни места по зададен критерии


Реклама / Агенции / Профил
//Реклама

Лили Георгиева, MindShare

Лили Георгиева, MindShare
Лили Георгиева е изпълнителен директор за България на рекламна агенция MindShare, част от Ogilvy.

MindShare е носител на една първа награда на ФАРА 2009 (eTimes – 07.09.2010), а Ogilvy Group на същия фестивал бе обявена за рекламна агенция на годината. Ogilvy с медия агенция MindShare спечели най-много награди на конкурса Effie през 2009 г. и 2010 г., който е за ефективна реклама и също е организиран от АРА. Авторитетното списание „Advertising Age” обяви MindShare за медия агенция на 2008 г.

MindShare отчита 15% ръст през трудната 2009 г. и назначава нови хора, когато повечето компании от рекламния и медиен сектор в България отчетоха спадове и съкратиха персонал.

Лили Георгиева е завършила педагогика в СУ „Св. Климент Охридски”, а преди това училище „Вела Пеева” в София с разширено изучаване на английски език. Родена е в София. Майка е на едно дете.

Кариерата й в Ogilvy & Mather започва през февруари 1996 г., като офис мениджър, като казва, че попада в рекламния бранш случайно. Няколко месеца по-късно вече е Account Executive, а през юни 2007 г. заема позицията Media Planner & Buyer.

През януари 1999 г. е назначена за Media Director на Ogilvy & Mather София, а от декември 2005 г. е изпълнителен директор на MindShare.

Рекламният бизнес е хора и идеи”, казва Лили Георгиева и това се проявява много силно в MindShare.

Лили Георгиева споделя за управленския подход, частично възприела от австрийския мениджър - Кристиян Лайнър, управлявал агенцията през 1996 г., когато тя е постъпила, че при назначения се интересува преди всичко от личностните качества и далеч по-малко от знанията, уменията и опита в областта на рекламата. „Когато търся нови попълнения в екипа, търся хора, не служители, не професионалисти, а търся интересни хора. Винаги назначавам на работа само интересни хора, които след това винаги стават добри професионалисти”, „Интересните хора раждат интересни идеи, а и на мен ми е интересно да работя с тях”, казва в интервюто по-долу Лили Георгиева.

Лили Георгиева споделя и, че в MindShare се търси подходящото място за работещите и че не е необичайно да бъде създадена нова позиция съобразно качествата и силните страни на даден човек.


Офисът на MindShare в София също така е не просто представителен, а и в интериора е търсена и атмосфера, освен естетика, като е съчетано модерно обзавеждане с духа на апартамента с вестибюл, камина и обширна тераса към вътрешен двор в стара сграда в центъра на София – до Chillout Café.



Себепознанието и психологията много ме вълнуват”, казва за себе си Лили Георгиева, за трета поредна година следва магистърска степен по психотерапия и изучава източната философия и религия, като дори и пътува до тибетски и индийски манастири. „Психологията, разбира се, ми помага много и в работата”, казва още, както и че списъкът на любимите й занимания е дълъг и далеч не се изчерпва с това.

Прогнозата на MindShare за ръстът на дигиталната реклама през 2010 г. е 10%-20%, като ръстът на приходите си за годината, който агенцията очаква от digital, е поне 40%-50%. Друга прогноза е, че видео рекламата у нас притежава  голям потенциал.

Как MindShare постигна ръст 15% през 2009 г., защо очаква приходите й от digital през 2010 г. да се увеличат значително, още интересни прозрения за пазара на дигиталната реклама у нас, предизвикателствата в кариерата на Лили Георгиева, както и други, не по-малко интересни неща, може да прочетете в подробното интервю, което тя даде специално за eTimes:


Какъв е обемът на разходите за дигитална реклама през 2009 г. според MindShare и какви са прогнозите ви за 2010 г.?

Не съществуват официални данни за пазара. Всички знаем, че няма източник, от който да можем да черпим. Това, което  мога да кажа е, че „Пиеро 97”, като един от най-големите медия шопове, обяви 33 млн. брутен оборот за 2009 г., което е с 4% повече от 2008 г. Но в нетни цифри – в реални постъпления, не мисля, че е имало ръст, т.е. той е бил нулев. През 2008 и 2009 г., според нас, пазарът беше без особен ръст. През 2010 г., съдейки по нашите обороти, очаквам 10%-20% ръст. При нас ръстът е доста по-голям до момента, но не мисля, че това ще бъде пазарната ситуация. Последните няколко месеца ще покажат дали ръстът ще бъде 10% или 20%, но ще има ръст в нетните постъпления.

Какъв ръст очаквате за MindShare през настоящата година?

Поне 50%-60% в дигиталната реклама.

Как очаквате да се развива пазарът на дигитална реклама у нас в качествено отношение, не само в количествено, в предстоящите 1-2 г.?

Най-големият потенциал, според мен, е във видео рекламата, както и в онлайн рекламата, свързана по някакъв начин с конкретно съдържание. Ние работим много в тази посока и виждам, че не сме само ние – целият пазар постепенно започва да се ориентира. Мобилният маркетинг започва да прохожда постепенно, следващите няколко години ще са посветени и на него.

Мисля, че ако медиите продължават да развиват проектите си и ако стават все по-гъвкави, и в техническо отношение предоставят възможност за реализация на нашите идеи, има голямо поле за изява и по-конкретно в качествено отношение. За момента основна „спирачка” е, че много издатели не могат да ни предоставят технически възможности да осъществим идеите си.

Така че има много „хляб”, както се казва, има място за развитие в качествено отношение, но най-вече по посока на видео рекламата.

Какви конкретно са тези технически препятствия от страна на издателите?

Не всички имат възможности, или е необходимо да извършват големи промени в сайтовете, за създаване на по-интересни връзки, препратки, формати, които им предлагаме. Има много открити издатели и правят каквото се налага, и съответно се получават хубави неща, но там където не са, „удряме на камък”.

Как кризата се отрази на интернет рекламния пазар у нас?

Приземи всички ни – медиите, агенциите, всички, които си мислеха, че ще има големи ръстове просто така, без да са активни – разбрахме, че повече не е възможно да се случва това. Кризата ни направи по-гъвкави, започнахме да работим много по-усилено, да търсим много повече идеи, да проверяваме и препланираме едни и същи неща до момента, до който станат добри за всички страни. Повиши се качеството на обслужване и на продукта.

Имахме нужда от тази криза, колкото и арогантно може да прозвучи това. Пазарът беше станал ленив във всяко отношение – и медии, и агенции, вкл. и клиенти бяхме започнали да се носим по течението и в един момент се наложи да стъпим на земята.

Защо, според Вас, делът на дигиталната реклама в България е 2-3 пъти по-малък, отколкото в държави като напр. Словения, Полша, Чехия и др. с икономическо положение, близко до това на държавата ни?

Интернет пенетрацията в тези държави е от порядъка на 58% до 65%, докато в България 53% от българите, никога не са ползвали интернет. Няма как да искаме такъв процент от бюджетите да бъдат насочени към интернет, докато съществува този факт. Това е единственото обяснение. Делът намалява, има развитие, но засега положението е това.

Кога очаквате в България да започне значителна миграция на рекламни бюджети от други канали към интернет?

Според мен вече е факт. Няма да има момент – сега започва, процесът вече е започнал, при нас вече се случва. Не съществува пряка зависимост – от тази медия отива в интернет, а отвсякъде мигрират бюджети по малко. Ние работим много в тази посока, на това се дължи и ръстът в агенцията. Трудно ми е да кажа в какви обеми и за колко време, но това определено вече се случва. Може би зависи и от ентусиазма на хората.

Какви, според Вас, са предизвикателствата и трудностите пред интернет рекламния сектор в България?

Две са основно.

Едната са техническите спънки. Напр. скоро имахме един проект, за който се оказа, че за да го осъществим, бе необходимо да се отдели бюджет за техническото изпълнение и поддръжката, по-голям от този, определен за интернет кампанията, и не бе осъществен, защото клиентът не разполагаше с такъв бюджет. Подобни неща все още са скъпи поради техническите несъвършенства на сайтовете. Но не навсякъде е така, има и пробиви, правим хубави неща, някои издатели се съгласяват, дори и за тяхна сметка понякога, което ги прави по-гъвкави.

Втората причина е консерватизмът на част от рекламодателите, които много трудно приемат нови неща и много трудно са склонни да повярват на ефективността на подобна кампания. Необходимо е веднъж да се направи, за да видят резултата. Тази спънка също се преодолява постепенно, но е необходимо много желание от страна на агенциите. Необходимо е непрекъснато да ги убеждаваме какви са плюсовете на това, защо трябва да го направят и т.н.

Какви са наблюденията Ви, върху развитието на мобилната реклама. Споменахте, че мобилният маркетинг започва да прохожда постепенно?

Започва, да, бавно се случва. Мобилният маркетинг все още е много малък в България. Направени са няколко по-смислени неща. Започва се с много малки приложения. Буквално се тества от клиентите.

От друга страна, мобилният маркетинг все още е скъп, защото е нов, непознат и компаниите, които могат да предоставят съответната услуга, отговаряща на всички изисквания, са много малко. Има много пробиви в системата при мобилни кампании и както всяко ново нещо, у нас все още липсват достатъчно знания за осъществяването на мобилния маркетинг.

Предпочитам в България мобилният маркетинг да се развива бавно, още повече и предвид икономическата ситуация. Проникването на смартфоните и на мобилния интернет в България все още е твърде слабо. Все още това е premium, нишов пазар. Могат да си го позволят големите рекламодателите, по-смелите, които рискуват.

Вярвам, че мобилният маркетинг ще се развива и в България. Развива се в останалата част от света, не е възможно да не се развива и в България, просто ще се случи по-късно.

Кои са най-интересните кампании в българския интернет, които сте наблюдавала през последната 1 година?

Сигурно ще звучи малко самохвално, но това, за което се сещам, може би защото сме „врели и кипели” в него, е един проект на Heineken във Vbox7 през юли. Форматът, който реализирахме във Vbox7, за първи път се случваше в България и за първи път виждам такъв голям интерес. Кампанията генерира огромен трафик към сайта – до момента клипът е гледан над 28 000 пъти – за около 2 седмици, стартира в последните дни на юли. Предизвика над 330 коментара и над 1200 гласа. Гордея се, че го направихме ние, не съм забелязала досега подобно нещо да е правено от българска компания.

Беше трудно, имаше много технически проблеми. За първи път във Vbox7 се правеше нещо подобно, беше необходимо да убедим издателите да го направим, слава Богу, че те се съгласиха. Мисля, че вече ще се правят много подобни неща, но прохождането беше трудно.

Какви са впечатленията Ви от Webit и има ли нещо, което бихте желала да видите в предстоящите издания на конференцията?

Много харесвам Webit. Смятам, че за момента е най-доброто нещо за специалистите в областта, правено на нашия пазар. Поканени бяха много добри лектори. Всичките ми колеги бяха много доволни. Надявам се най-малкото да се запази нивото на качеството и на лекторите. Норм Джонстън, с който имахме отделен разговор като представител на Ogilvy, ми хареса много. Няма нещо ново конкретно, което бих искала да видя, надявам се да се запази нивото.

Какви са целите и предизвикателствата пред MindShare за близките 1-2 г.?

Във всеки случай, не мисля, че вече ни е толкова необходим ръст. Компаниите се самозабравят от стремежа да растат и пада нивото на качеството. Поставям си за цел в близките години не ръст, а да се подобри качеството на услугите, които предлагаме и да правим все по-интегрирани кампании, което включва и новите технологии във всяка форма. Digital е особено богат на форми и средства. Вграждането на digital в цялостните комуникационни стратегии също е задача пред нас и за това създадохме специализиран digital department и наехме отделни хора.

Дори и като екип не бих искала растем повече. Според мен в компанията работят идеалният брой хора, които са достатъчно много, за да са различни, за да могат да предлагат добри услуги, но и достатъчно малко, за да са част от един екип, едно голямо семейство, което – ние сме 22 души, ако станем повече, виждала съм какво се случва – просто вече няма екипност, разпада се на малки групички. В момента сме едно цяло.

Как MindShare успя да постигне ръст от цели 15% през трудната 2009 г.?

С нови бизнеси, това беше тайната. Всички се бяха стреснали доста в края на 2008 г. и в началото на 2009 г., а пък ние се втурнахме да се борим проактивно за нов бизнес. В края на 2008 г. и вече 2009 г. имахме спечелени 5 pitch-а, които компенсираха намалените бюджети на другите ни клиенти и ни изведоха до ръст. Просто се втурнахме много активно да търсим бизнес в криза.

Какъв е новият бизнес, който търсихте и успяхте да разработите?

Напр. атакувахме фармацевтичния бизнес. Стремихме се към нови клиенти. Разширявахме онлайн частта, но там ръстът не е особено голям, преобладаващо от старите ни клиентите. Друго нещо, което е много важно и бе даденост – не сме направили нещо конкретно за това, е че портфолито ни от клиенти бе точно като за криза – FMCG, които последни намалиха бюджетите си. Може би 65%-70% от оборотите ни са от бързооборотни стоки. Телекомуникационни компании – Globul и Германос, които също не спряха да рекламират. Нямахме клиенти от автомобилния, финансовия сектор, бяла и черна техника. Имахме късмет с портфолиото.

Как задържате и мотивирате екипа и как успявате да постигнете 10% staff turnover?

Когато търся нови попълнения в екипа, търся хора, не служители, не професионалисти, а търся интересни хора. Винаги назначавам на работа само интересни хора, които след това винаги стават добри професионалисти. Не ми е толкова важно да бъде някой, който вече е с добро CV и твърди, че знае много как се правят нещата, а да е интересен човек, защото нашият бизнес, както знаете, е хора и идеи. Ако нямаме добри и интересни хора, нямаме добри и интересни идеи. Интересните хора раждат интересни идеи и на мен ми е интересно да работя с тях, интересно ми е да си говоря с тях и да обсъждаме, независимо дали по работа или не. Към това съм се стремила първоначално несъзнателно, а след това съвсем определено.

Друго нещо, което осъзнах, че съм правила, е да търся мястото на всеки човек, така че да използвам най-силните му страни. Напр. съвсем скоро имах един подобен случай. Едно момиче кандидатства за една позиция и аз останах с впечатление, че тя се вълнува и умее съвсем други неща, но кандидатства за това нещо, за което показа, че би могла да се справи. Вътрешното ми усещане се оказа вярно – че това не е най-силната й страна. Преместихме я в друга по-аналитична част на звеното, където прави пазарни проучвания и анализи, за да видим дали там няма да й е интересно, и там не се оказа нейната най-силна страна. Накрая създадох позиция специално за нея, каквато до момента не бе съществувала в агенцията. Тя притежава съчетание от много интересни качества, за които създадох новата позиция. За тази позиция не бяхме търсили човек, човекът дойде и създаде позицията.

Провеждаме и team building-и тук в офиса, често излизаме и навън, но истинският team building се случва тук всеки ден, по време на работа, а не веднъж годишно да отидем някъде, да се напием и да поиграем игри – не, че това е лошо, но не е достатъчно. Тук много често правим много интересни неща, които хората много обичат и очакват с нетърпение.

Как започна професионалният Ви път и какъв бе той до днешната Ви позиция на управител на водеща рекламна агенция?

Попаднах в рекламата съвсем случайно. През 1996 г. една приятелка ми каза „ела на интервю за офис мениджър”, аз й казах, че нищо не разбирам от реклама, тя ми каза „все пак ела”. Отидох с настройката, че това е международна агенция и нямам място в нея. Нямах никакво самочувствие за себе си по това време. Шефът на агенцията тогава беше австриец. На втората минута от интервюто ме попита дали мога да съм на работа в понеделник, отговорих положително и така започнах. Няколко месеца по-късно забеляза, че съм доста отегчена, задачите, които ми се възлагаха като офис мениджър бяха много скучни. Предложи ми да се преместя, приех, започнах да работя с клиенти и опознах работата. Впоследствие ми предложиха да се преместя отново. Щастлива съм, че вече 15 г. работя в тази компания. Много пъти са ме канели на други места и да правя други неща, но това е моето място.

Възможно ли е да споделите кое е било най-голямото предизвикателство или предизвикателства в кариерата Ви?

Най-трудният ми период – в самото начало. Пазарът беше особено неразвит, аз самата знаех много малко неща, нямаше от кой да се уча, в България няма школа за това. Бях напълно сама в отдела, който все още не беше агенция към Ogilvy, беше кошмарно, работех по 13-14 ч. всеки ден от 7 ч. сутринта до късно вечерта, непрекъснато си носех материали вкъщи, за да се самонауча, събота и неделя вършех същото и живеех с това. В един момент ми стана много тежко. След това се присъединиха още хора към екипа и ставаше все по-поносимо, започнах да се научавам как се правят нещата и да съм по-спокойна. Най-голямото предизвикателството бе да преодолея този период и да узрея, след това всичко започна да става много по-лесно.

Много държа хората да си тръгват в 6 ч., защото смятам, че е много важно да имат време да „презаредят батериите” и да правят любимите неща, за да дойдат тук на следващия ден щастливи. И е факт, че в 9,00 ч. вече всички са тук, и работят, няма неща, подобни на пиене на кафе, разточителстване и т.н. Всички идват рано и са готови да работят много усилено. В 6,00 ч. всички си тръгваме. Още повече, че изхождам и от собствения си негативен опит в миналото.

Бихте ли споделила, от позицията на успешен мениджър в продължение на 11 г., какво според Вас, е необходимо, за да постигне един човек професионален успех?

Търпението е едното нещо, според мен. Забелязвам, че младите хора в екипа и с които се срещам в живота, са ужасно нетърпеливи – искат всичко да се случи тук и сега, за 3 месеца да станат много добри професионалисти, за 2 г. да направят кариера. Нямат търпение да „узреят”. Хубавите неща, не само според мен, стават бавно. Всяко нещо има нужда от време за „зреене”.

Нашата сфера е такава, че няма училище, в което да се научиш, може да се научиш само работейки, правейки кампании, грешейки, виждайки кое и в какви условия работи и т.н., и тъй като една кампания никога не се повтаря два пъти, е необходимо човек да премине през ред кампании, за да знае какво прави.

Друго важно нещо е нещата да се правят с хъс, с любов, а не с желание за печелене на пари. Ако дадено нещо се прави с цел да бъде качествено, да стане интересно, да достигне до друга обзорна целева група, то става печелившо и в това съм сигурна, но когато започваме с идея дадено нещо да стане печелившо, някъде се bug-ва или не се получава и не носи удовлетворение.

Според мен най-важните неща са тези две – търпение и правене на нещата с любов.

Кои са любимите ви занимания и хобита извън работа? Коя е Лили Георгиева, когато не работи?

Много любими неща извън офиса ме зареждат, дълъг списък.

Ще започна с класиката – пътувания, но пътуванията ми са тематични –обичам не просто да стоя на едно място. Напр. тази година посетих Индия и стоях в един ашрам. Идеята бе да разбера собствените си граници и да се опитам да разбера как се чувстват тези хора, да разбера техния светоглед и изобщо Индия като мистика. Ходила съм и в Тибет – да обикалям манастири в тибетското плато и въобще всички в Хималаите. През 2005 г. ходих в Мексико да уча фотография и от тогава фотография ми стана голямо хоби и по-скоро портретната фотография.

Себепознанието и психологията много ме вълнува и вече трета година уча магистратура по психотерапия. Психологията, разбира се, ми помага много и в работата.

От скоро се запалих по китайска калиграфия и рисувам подобни неща.

Запълвам си времето с неща, които нямат нищо общо с бизнеса, но ме балансират и ме вкарват в баланс – душа-тяло.
Галерия
IMAG0080.jpg IMAG0076.jpg

Сподели:




Здравейте, Гост - Вход | Регистрация |
Абонирай се: Email абонамент RSS абонамент Facebook абонамент Twitter абонамент