eTimes Online Marketing News Logo

Търсене



BG Site 2014

Свободни работни позиции


Регистрирайте се

Като регистриран потребител ще получиш: пълен достъп до информацията в сайта, възможност да пишеш коментари, абонамент за ежедневни и ежеседмични обновявания на новини и статии, абонамент за свободни работни места по зададен критерии


Реклама / Правила и регулация / Гледна точка
//Реклама

Дигиталният маркетинг в България - параграф 22

Колко е развит рекламния пазар в  България? Все повече експерти съдят за развитието на един рекламен пазар на база процента от общия бюджет, инвестиран в дигитална реклама и маркетинг.

По този показател България (с 4% за дигитална реклама – цифра обявена на проведения миналата седмица  adforum на АРА) отново е една от най-изостаналите държави в Европа и на последно място в Европейския съюз. На първо място е Великобритания, където 26% от общите рекламни бюджети са инвестирани в дигитален маркетинг и реклама.

За това има редица причини, като липсата на образовани и подготвени кадри е основната.

Като, че ли думите на чуждестранните лектори на adforum, че  „индустрията вече не е такава каквато я познавате” и „бизнес моделът се променя драстично” оставиха голяма част от представителите на рекламните агенции в залата с усещане, че скоро време ще трябва да си търсят нова работа...

Но това са фактите. Ние живеем във време, в което брандовете трябва да водят диалог с потребителите, а не да ги обстрелват с таргетирани послания, както учи традиционния маркетинг...

Тези думи не са новина. Те се споделят от е-маркетинг специалистите на БГ пазара вече толкова години. Основна тема са на Webit, където  презентират и имат мастър класове някой от най-изявените световни експерти...  Но тази конкретна публика като че ли ги игнорираше или  може би дори не присъстваше на тези лекции. А и защо въобще да посещава Webit? Нали там се говорят някакви „дигитални неща”...

Рекламодателите от своя страна не виждаха причини да увеличават бюджетите си за дигитален маркетинг, предвид липсата на конкретни резултати от инвестираните средства, поради лошото им планиране и липсата на каквато и да било дигитална стратегия за бранда... и така вече толкова години наред дигиталния маркетинг в България е „параграф 22” – липсват обучени кадри, които да планират и създават реални дигитални кампании = няма възвращаемост на вложените средства = няма увеличаване на бюджетите за дигитален маркетинг.

Все още голяма част от кампаниите в интернет са създават от мозъци на хора, които мислят аналогово и или нямат представа как се води диалог онлайн или още по-странно - дори нямат профил в социална мрежа... От своя страна рекламодателите след като получат един традиционен маркетинг модел поставен да „виси” онлайн не виждат никакъв ефект и заключават, че интернет не е ефективен за техния бранд.

Всичко това се променя....

3, 5 милиона потребители в България са онлайн. От тях над 2 милиона имат профил в социална мрежа, като само facebook „приютява” над 99,4% от тях. Все повече рекламодатели започват да търсят и назначават специалисти, които да отговарят за дигиталния маркетинг на бранда. Все повече стават и специалистите, които присъстват на не малкото семинари по темата в България и завършват специализираните обучения и получават сертификат на еАкадемия. Това неминуемо води до:

1.       Постигане на възвращаемост от вложените средства в дигитален маркетинг и реклама

2.       Поява на нови специалисти, за които дигиталната среда е част от начина им на живот... Именно те вече създават някой от успешните кампании онлайн и броят им с времето нараства все повече.

Всичко това става по-бавно от колкото очаквахме и би ни се искало, но важното е че вървим по път, от който няма връщане назад – маркетингът на 21 век е дигитален, а обучението и образоването на пазара са единствената алтератива!


Сподели:




Здравейте, Гост - Вход | Регистрация |
Абонирай се: Email абонамент RSS абонамент Facebook абонамент Twitter абонамент